Liknande projekt

Här en lista med länkar till olika projekt (grovt sorterade efter finansiering) som på något sätt arbetar med platsrelaterade berättelser, digitalt berättande, kulturarv och film, generationsöverskridande möten med berättande och digital film som verktyg.

VG-region Kultur, Kultur i Väst, Västarvet m.fl.

• Prisma VG – industrihistoriska berättelser med kartsök, redaktion och godkända egenanvändare
  • Kompetensväxling – Ett projekt som varat i 5 år – Innovatum. Främja möten mellan unga och äldre och kulturarv, arbetsliv. Matcha feriearbetare och kulturarvsplatser
  • Utgångspunkten – Västarvet
  • Staden Nya Lödöse – informationssida för publikarbete med Arkeologiska utgrävningen av Gamla Lödöse i Göteborg.
  • Vitlycke Museum  – projekt med Storytelling. Tanum kommun/Västarvet
  • Insite Västarvet
  • Historiens skuggor  – VG/Västarvet/Kulturrådet
  • Slingrande kanal  Kulturbruket på Dal /Kultur i Väst.
    Dalslands kanal – en slingrande historia är berättarprojektet som baseras på minnen och historier om livet på och vid Dalslands kanal. Sommaren 2014 dramatiserades berättelserna på tre olika scener utmed kanalen av kultursommarjobbande ungdomar.
  • Min Historia – ett KLIV projekt där skolungdomar arbetar med plats och film.

Arvsfonden

Kulturstiftelsen

• Teatime Stories – Att låta nya och gamla gotlänningar mötas genom historieberättande.
  • Miljon stories – Att ge lokalbefolkning från förorter till Stockholm möjlighet att ta fram personliga minnen och berättelser och dela dessa över generationsgränserna.
    Ett samarbete mellan Kulturföreningen Fly Mama, Historiska museet, Bagishuset och PRO i Bagarmossen. Ungdomar och seniorer har arbetat i workshops kring frågor om hembygd. Resultatet liknar Minnen och ROT/Hembygd. YouTube
  • KulTur – Ett projekt i skolan med en app för platsspecifika historiequiz. Svenskt Kulturarv i samrabete med OnspotStory, SveaTV m.fl.
    Inslag TV4

Kommuner och övriga