Urpremiär Samhället Berättar 2.0

Lars Ericsson skriver i artikel på bildarkivets hemsida:

”Hamburgsunds Bildarkiv arrangerade urpremiären av  de filmer som producerats av Hamburgsundskolans 5-6:e klassare med temat Stenhuggarepoken i Hamburgsund – ett projekt för Samhället berättar 2.0.

Söndagen 7 maj 2017 samlades cirka 100 nyfikna hamburgsundsbor i Folkets Hus för att se vad eleverna i Hamburgsundskolans femte- och sjätteklassare hade åstadkommit med 20 kortfilmer på temat Stenhuggarepoken i Hamburgsund baserat på de 12 informations-skyltar som är uppsatta runt om i samhället. Initiativtagaren, Ingrid Lindberg, hade tagit kontakt med skolans lärare Håkan Elg, som på stående fot accepterade Ingrids förfrågan om eleverna kunde ingå i ett projekt att producera kortfilmer i syfte att intressera eleverna att lära mer om samhället. Håkan, tillsammans med kollegorna Annica Ejdesör och Elin Ravnås, har under senare tid tillsammans med Bildarkivets ”orakel” Gerhard Borgljung, Egon Widén, Kjell Olausson och Lennart Hakeröd samlat 70 elever i projektet. Eleverna blev mycket intresserade och fick på sitt sätt sätta prägel på sin beskrivning av att berätta samhällets historia. Filmvisningarna var mycket uppskattade med stora applåder. Konferansieren Kjell presenterade filmerna på ett humoristiskt sätt som uppskattades av publiken.”

Källa: www.hamburgsundsbildarkiv.se

Förhandsvisning Samhället Berättar 2.0

Den 2 maj hölls förhandsvisning för elever och föräldrar. Eftersom Folkets Hus bara rymmer 120 personer åt gången blev det två sittningar under kvällen då alla fick veta lite mer om projektet, hur lärarna Annica Ejdesör, Håkan Elg och Elin Ravnås arbetat med projektet i skolan och återse skyltarna som filmerna skall komplettera. Eleverna – filmskaparna – fick komma fram och ta emot diplom efter varje film.

Samhället Berättar 2.0 – snart i mål

Under Våren har arbetet med Samhället Berättar 2.0 fortskridit och efter Inspirationsdagar och Startdagar har eleverna arbetet självständigt under ledning av  klassföreståndarna Håkan Elgh, Elin Ravnås (5:e klass) och Annica Ejdesör (6:e klass).
Eleverna har fått välja ämne och arbeta med research  i vilket besök i Bildarkivet, intervjuer med ”Oraklen” och studiebesök på olika platser i samhället ingått. Därefter har man arbetat med manus och bildmanus, läst in texter, dramatiserat, letat fler bilder och så färdigställt filmer (korta filmer på ca 1,5 minut) till en satt deadline. Bildarkivets Jurygrupp har därefter gått igenom alla filmer och skrivit omdömen och förslag till förbättringar som eleverna sedan har fått arbeta vidare för att filmerna skall bli godkända för visning. Det  hela avslutas med en Filmvisning den 7 maj för föräldrar och en offentlig visning . Se Facebooksida för projektet eller tidigare inlägg för bilder.

Filmaffisch 7 maj

 

 

Juryn sammanträder

Idag avslutade Juryn sin andra session och nu återstår att journalföra alla omdömen. Oraklen och projektledarn har haft kungligt roligt åt alla 20 filmer som överraskat och imponerat med sitt engagemang och sin kreativitet. Himla bra jobbat alla 5:e och 6:e klassare!! Nu återstår bara finslipning för de flesta innan förhandsvisningen 2 maj och urpremiären den 7 maj.

 

#Digikult

Idag presenterades projekt Hembygd 2.0 inklusive förprojekt Samhället berättar 2.0 på DIGIKULT konferansen på Chalmers i Göteborg. 10 minuter inpass med projektidé och exempel från verkligheten fick vi (Marika Russberg och Ingrid Lindberg) Under dessa två välorganiserade dagar på tema kulturarvets digitalisering och undertecknad fick vi oss även mycket matnyttigt, spännande, engagerande och inspirerande till livs.

Stort TACK till arrangörerna och till Hamburgsund Bildarkiv och skola som bidrar med exempel från verkligheten.

 

Här kan du se videodokumentation av vårt föredrag under seminariedagarna- och i spellistan kan du ta del av hela innehållet i Digikult! Mycket att lära!

Facebook för Feedback

Samhället Berättar 2.0 har använt Facebooksidan för att ge feedback till eleverna. Det har kanske inte varit helt så lyckat i det avseendet – eftersom de flesta elever inte har Facebook. Istället har vi nått många av föräldrarna och helt andra människor ute i samhället som gillar det som händer och kunnat bli delaktiga. Sidan har 188 följare och får stadigt fler.

Här är ett exempel :